Eger elkerülő útjának előzetes vizsgálatára 2019-ben elkészült a Térségi fejlesztési terv (Masterplan). Ez négy nyomvonalfolyosót elemzett úthálózati szinten (kettőt a várostól nyugatra, míg kettőt a várostól keletre vezetve). A négy vizsgált nyomvonalváltozatot összevetve a keleti nyomvonalváltozatok forgalmi, hálózati és társadalmi-közgazdasági szempontból jóval kedvezőbbnek bizonyultak a nyugatiakhoz képest, ezért a döntéshozók a város keleti oldalán vezetett nyomvonal tanulmánytervi szintű továbbtervezése mellett döntöttek, amely alapján 2021-ben a tanulmányterv kidolgozása a közösségi tervezés mentén megkezdődött.
A tervezők a Masterplan alapján Eger keleti oldalán több lehetséges nyomvonalváltozatot vizsgáltak, amelynek végeredményeképpen három szakaszon (keleti elkerülő, nyugati átkötés, Felnémet elkerülő) két-két lehetséges nyomvonalat határoztak meg: ún. keleti külső (K2 – kék), és belső (B2 – bíbor), nyugati átkötés belső (Ny3 – zöld), és külső (Ny4 – kék) és felnémet elkerülő belső (F1 – barna) és külső (F3 – sárga).
A közösségi tervezés elveinek megfelelően az érintett hatóságok, szakmai- és civil szervezetek és nem utolsó sorban a lakosság több mint három hónapon keresztül különböző platformokon – személyesen, emailen, online- és papír alapú kérdőíveken és lakossági fórumon – véleményezhette a nyomvonalváltozatok elsődleges terveit. Ezen visszajelzéseket a Tervezők a szigorú szakmai szempontok (műszaki megvalósíthatóság, hatályos környezetvédelmi-, örökségvédelmi- és földtörvény, épített környezeti-, településfejlesztési és mezőgazdasági szempontok) mellett figyelembe vették és a nyomvonalváltozatokat többször átdolgozták.